רשת ערים בריאות בישראל
כניסה לפורום
לחברים ברשת ערים בריאות
שם משתמש:
סיסמה:

סיכום סדנא 14-15.12.16

סיכום סדנא של רשת ערים בריאות

מלון יהודה, ירושלים, 14-15.12.16

 

 השתתפו:  מיכאל אוחיון (באר שבע), דר' סיהאם עטאמנה כעכוש, נוהא קעדאן (באקה אל גרבייה), טלי פושט (בית שמש), רותי יצקן (חולון), מירב קובריגרו (חיפה), מירה זהבי (ירוחם), מירי רייס (ירושלים), שרון ג'ורג'י (כפר סבא), מיכל נאור (מ.א. גולן), מיכל אלימלך (מודיעין-מכבים- רעות), גלינה אמדור (מעלות תרשיחא), איב אופל (נתניה), שולי ריינהרץ (פתח תקווה), מזל שניר (קרית גת), אורלי ברכה (שדרות), סארה אבו סיאם (רהט), אורה סקלאר (משרד הבריאות), מזל שאלתיאל, עינב עדן ממן, גאיה ניר (עלם, אשדוד), סמדר אלינסון (מכבי שירותי בריאות), דר' ארנונה אייל (שירותי בריאות כללית), מרינה מאיר (אגודה לבריאות הציבור), תחיה קרבטרי, דר' מילכה דונחין (רשת ערים בריאות)

השתתפו חלקית: נג'אח ג'בארין (אום אל פחם), לוי מוניק (בית שמש) הדס לרר (הרצליה), אבישג כהן (יוקנעם), רונה פויירינג, עפרה שיר לביא (מ.א. בני שמעון),  יעל נסימיאן-פאי (רמלה),  ג'ינה לייב (לשכת בריאות ירושלים), זיוה שטל (לשכת בריאות דרום), רנאא מחאג'נה יונס (לשכת בריאות עמק יזרעאל), עו"ד רות דיין (מרכז השלטון המקומי), מיה לוי (מכבי שירותי בריאות)

 

 

 

 

הסדנא נפתחה עם הצגת מטרותיה:

1.   הכרות עם גיל ההתבגרות / בני נוער – צרכים, הרגלים

2.   חשיפה לעולם התוכן והטרנדים של צעירים / בני נוער.

3.   חשיפה לנושאים שמטרידים את בני הנוער בחיי היום יום ואיתור צרכים

4.   יצירת מאגר רעיונות עבור תכניות לערים מותאמת לבני נוער.

5.   מפגש חברתי לקידום ההכרות והרישות בין חברי הרשת

 

דר' ריקי טסלר, מרצה וחוקרת מהפקולטה למדעי הבריאות, ניהול מערכות בריאות, אוניברסיטת אריאל הציגה בהרצאתה "קידום בריאות בני נוער – מתיאוריה למעשה" את נתוני הסקר בקרב בני נוער שבוצע בארץ כחלק מהסקר הבינלאומי – HBSC (התנהגות בריאותית של ילדי בתי ספר). מצ"ב דו"ח מלא של הסקר ב 2014 ודו"ח נוסף על פעילות גופנית בקרב בני נוער.

רן בראון, מנהל מכון "מתבגרים", הציג את הבעייתיות של "בית ריק" ותרבות הבילוי והפנאי של בני נוער. את ההרצאה פתח בסיפור מקרה של "בית ריק" של אחד מבני הנוער בו התארחו חבריו וחברותיו  אשר שתו לשוכרה וקיימו יחסי מין.

קיימת היום מגפה של בריונות ברשת. 2 מתוך כל 3 ילדים נחשפים ברשת לפורנוגרפיה.

מכון מתבגרים פוגש ילדים ומורים ויוצא למקומות הבילוי של הילדים. ברור להם כי ככל שהסם פחות חוקי כך פחות משתמשים בו.

השאלה היא מה ההורים יודעים מכל זה.

היום מה שחשוב לבני הנוער זה להיות רלבנטי. בני הנוער אינם משתמשים בפייסבוק. משתמשים בוואטסאפ ובסנפשט. מצטלמים ומעבירים לכולם. המסרים נמחקים מהסנפשט תוך 24 שעות, אולם החברה שמנהלת את הכלי הזה שומרת כל מידע לנצח. "יש עולם תחתון של האינטרנט".

ישראל נמצאת במקום הראשון באירופה בהתמכרות לאינטרנט. ילד ממוצע מבלה היום בין 8 ל- 9 שעות ביום באינטרנט. הבעיה המטרידה אותם היא FOMO- fear of missing out

רמת הבדידות והריקנות עולה. בני הנוער מעלים לרשתות רק דברים של הצלחה. הבעיה היא שלאחרים זה גורם לתחושת כישלון.

כל שנה יש יותר ויותר נפגעים מאלימת ברשת – מעלים לרשת תמונות של התעללות.

כהורים – צריך להגיד לילדים "אם יפגעו בך – תספר לי כדי שאגן עליך". תשתף הורה, מורה, אח כדי שלא יישאר אצלו.

הילדים היום שותים כי יש לחץ חברתי, פוזה, כדי "לדפוק את הראש". משתמשים במריחואנה – "עוטפת את הרגשות ושמה אותם בצד". שימוש זה פוגע בהתפתחות נפשית וקוגניטיבית.

אנחנו בעידן שהילדים מוצפים במסרים פורנוגרפיים, סקס ופורנו. פורנו היא זנות מתועדת, הנשלטת בידי גברים ומשפילה ומשעבדת נשים.

הילדים היום לא יודעים לדבר. במקום זה הם נוגעים.

הורה ממוצע מבלה עם הילד שלו פנים אל פנים כ 14 דקות ליום. איך אפשר לשאול אותו איך היה.

צריך לפעול לקיום שיתוף פעולה בין הורים לילדים.

סדנא - "תקשורת אפקטיבית עם מתבגרים" – בחלק השני של היום נחלקו המשתתפים לשתי קבוצות וקיימנו דיון בנושא "מיניות בריאה". השאלה היתה כיצד מתחילים לשוחח עם בני נוער על מיניות. איזו עצה הייתם רוצים לקבל ולא קיבלתם בתחום המיניות בגיל 14-15. עדיין קשה לדבר בנושא. בסדנאות עם בני נוער הם נותנים להם לרשום את השאלות שיש להם ודנים בהם. "אם אנחנו לא נתבייש – הם לא יתביישו".

לפרטים על חברת "מתבגרים" וההרצאות שלהם - http://www.rbmotive.com

 

יניב ויצמן, חבר מועצת העיר תל אביב ברשימת הצעירים ומנכ"ל חברת הפרסום teenk. החברה הוקמה לפני 12 שנה ועוסקת בשיווק לבני נוער וצעירים. יניב גם הקים את ארגון "איגי", ארגון בני הנוער הגאה. Teenk עובדת עם מותגים שרוצים להבין את הנוער – יושבים אתם ומערבים אותם בתהליכים. בני הנוער יודעים לזהות מותגים. דור ה Z – נולדו מ 1998 ואילך.

בדבריו על "העולם שייך לצעירים - הכירו את דור ילידי אמצע שנות ה 90 ומעלה" – פתח וציין כי הם ילידים דיגיטליים. חיים במציאות מדומה שיוצרים בעולם הווירטואלי – זה מביא ליותר חרדות ויותר דיכאונות. הם לא מצליחים לשבת 45 דקות רצוף. הם חיים בעולם של YOLO – you only live once – צופים בסרטי סוף עולם, חיים בתחושה שאם לא ישיגו עכשיו – יפסידו. הכל זמני. ההורים עובדים עד שעה מאוחרת ומתקשרים אתם בוואטסאפ.

הם כל היום מתעדים את היום שלהם באמצעות סנאפשט. "אני – מה שאני משתף". בני הנוער הם יוטיוברים, יצירתיים – מעלים לרשת יוטיובים. ילד שמעלה סרטים ליוטיוב מקבל תשלום של 10,000 ₪ מיוטיוב.

למה כל כך קשה להגיע אליהם? "מי שיתחבר לערכים שלי יזכה באמון שלי".

עם הילדים האלה צריך לדבר בתמונות, בקצב, בגובה העיניים, "להוציא אותם גדולים". לא להתבייש לדבר על ערכים. מאד מוטרדים מאלימות ברשת ומ-  shaming.

החברה הקימה אתר ברשת – ask people - שחר אור, מנכ"ל ובעלים של אתר הייעוץ הישראלי.

האתר מאפשר לשאול שאלות בצורה אנונימית. כל אחד יכול לשאול שאלה – מועבר לצוות האתר ועולה לאוויר. כ- 200,000 בני נוער בגילאי 13-19 נכנסו לאתר. מה מעסיק אותם? דימוי עצמי, מראה חיצוני, לייקים ואהדה ברשת, אהבה, מצב חברתי, משפחה, סקס והתפתחות מינית. עם מי מתייעצים? 41% מתייעצים עם חברים, 32% ברשת, 19% עם משפחה, 8% עם צוות ביה"ס.

השאלות הכי פופולאריות: "אני בדיכאון ולא יודע למה", "האם אני בהריון?".

מכיוון שזיהו את המגמה של קיום יחסי מין ללא אמצעי מניעה, הם מקשרים את הפונה לאתר של מרפאת לוינסקי. מקבלים גם פניות עם תוכן אובדני – במקרים אלה בודקים מהיכן הפניה ומדווחים מיד למשטרת ישראל.

יותם, נציג ארגון איגי, אחראי על תחום חינוך באזור ירושלים והשפלה, סטודנט. איגי נוסד ב 2002 ומציעה אלטרנטיבה לנוער הגאה, שלא קשורה לצריכת מיניות. זהו מפלט מהחברה שהיא ברובה להטבמופובית. זו למעשה תנועת נוער. יש שם שיח שונה, פורומים באינטרנט. מפעילים את התוכנית ע"ש ניר כ"ץ ז"ל – תוכנית חינוכית שעוסקת בסובלנות – סדרת מפגשים, מוכר ע"י משרד החינוך. המטרה – לשנות את השיח הבית ספרי.

לסיום, התקיים פאנל של ארבעה בני נוער, בהנחיית יניב וייצמן.

נתבקשו לאפיין את עצמם – בני נוער של היום מחוברים למדיה ומושפעים. המודלים שלהם הם שחקנים / זמרים (ג'סטין ביבר).

בני הנוער של היום חושבים על "מה חושבים עלי" – כמה לייקים יש לי וכד'. כל הזמן משווים לאחרים – "כמה אחרים מקבלים". הם מאד ביקורתיים מצד אחד וישנה בורות מצד שני. למשל לא יודעים דבר על כלכלה, בנקים, בריאות. יש ביקורת על איך שהמדינה מתנהלת, אך הם רק מבקרים ולא חושבים על שינוי. מקבלים מידע ממקורות שונים – לא ברור מה מהימנותם.

שאלה: איפה ההורים בתמונה?

תשובה: הם "נראה ולא נראה". הם מודעים, מאד לא מצליחים להבין במה לשתף ומה לא. חופש המידע מאפשר להגיע למידע. ההורים לא יודעים מה הידע שיש לנו. רוב המידע שברשותנו אינו מההורים. יש רצון שההורים יהיו מרוצים. אחד הנערים אמר שעם אימא שלו הוא מדבר על הכל – על מדיה, חברה.

שאלה: על מה לא תדברו עם ההורים אף פעם?

תשובה: על משהו שילחיץ אותם. מסתירים בפניהם בעיות פיסיות (כוויה, למשל), ציונים, בעיות נפשיות – חרדות. חברה לשעבר סבלה מחרדה. הם יחפשו את איש המקצוע שידע לענות. יפנו הכי רחוק שאפשר (היועצת בביה"ס מחויבת לדווח על כן לא יפנו אליה).

שאלה: עד כמה אתם אוהבים את עצמכם מ – 1 עד 10?

תשובות: אחד השיב - 10.  שני 8 – כי חושב גם איפה יכול להשתפר – היה רוצה לשפר את הקשר עם ההורים. שלישי – 7 – לא מרגיש שהוא מושלם. הרביעית (הבת היחידה) – זה לא קבוע. יש ימים כאלה ויש אחרים.

שאלה: מה מפחיד?

תשובות: מות, בדיקות דם, בידוד. מפחיד לחשוב להיות לבד. כשרואים תמונה של החבר'ה אוכלים פיצה כאשר הוא לא הוזמן. בביה"ס היה דחוי. מאז שפתח את הבלוג – כותב פוסט כל יום – אנשים התחברו, גם החברים בביה"ס – נפתח ערוץ להגיע אליו, פחות שיפוטיים.

בני נוער משתדלים לא להיות שונים. הרבה יותר קל להסכים עם כולם. בני נוער מנסים ללכת בתלם. אנשים מרגישים לא נוח להיות שונים. נוער לא מקבל את השונה.

שאלה: מי השונה שהכי רחוק?

תשובות: חרדי – לא יהיה לנו על מה לדבר. אין להם את כל המדיה. כל מי שהוא לא דתי (בחברה דתית) – הוא שונה. אחד טען שבחברה שלו מנסים לקבל את כולם, אבל זה לא ממש כך. בדיבור זה שם ובמציאות זה לא.

התחושה שאנחנו מקבלים מהדור הקודם – שאנחנו עצלנים, ואנחנו לא. תלותיים – רוב בני הנוער דווקא מחפשים עצמאות. ההורים היום תלותיים.

רוצים שההורים ילוו כמו חבר.

רוצים שההורים יסמכו עלינו.

מחפשים כל הזמן ריגושים.

 

לסיכום הסדנא – היתה תחושה של כולם שלמדו דברים שלא ידעו ושמעוניינים להמשיך לעסוק בנושאים שעלו.

 

 

 

 

 

תוכניות ופעילות הרשת קישורים נוספים