השתתפו: שורוק מחאמיד (אום אל פחם), דר` סיהאם עתאמנה - כעכוש (באקה אל גרבייה), דפנה חכמו (טירת כרמל), אור שלו (קרית ביאליק), שרית בן שושן (קרית מוצקין), אחלאם חמיס (לשכת בריאות מחוזית), שולי ברס (משרד הבריאות), גליה שפריר ציונוב (בטרם), סימא ווצלר, תחיה קרבטרי, ד"ר מילכה דונחין (רשת ערים בריאות)
מילכה מזכירה את המטרה – לשתף במידע, התנסויות, ליצור שיתופי פעולה בין רשויות ועם גורמים נוספים, השותפים לפורום. עדכונים של הרשת ובקשות ממנה.
מהנעשה בשטח אור – מסכמים שנה לא פשוטה ומתכוננים לשנה עוד יותר לא פשוטה. עובדים עם תקציב יחסי של כל חודש, לפי שנה קודמת. זה לא נכון וזה אתגר גדול. בשנה האחרונה התוכנית שפיתחו - ליווי של תזונאית בבית ספר היסודי וחינוך מיוחד. כל בית ספר מקבל בנק של שעות של התזונאית, בשיתוף עם מובילת הבריאות בבית הספר והמנהלת בנו סדנאות מותאמות לבית הספר, לתלמידים + הכשרה לצוות. סיימו בשני בתי ספר, מתחילים עם עוד שניים. כל בית ספר תופר חליפה שמתאימה לו. כל בתי הספר בעיר, למעט התיכון הם מקדמי בריאות. התזונאית נכנסה בתיכון רק לכתות התקשורתיות. העירייה מימנה את הפער בין התקציב שקיבלו מאפשריבריא לבין מה שביקשו. אחלאם - חשוב שלא יהיו כפילויות עם אחיות טיפת חלב אשר נכנסו לבתי הספר בקריית ביאליק. נתנו הרצאות על תזונה. אור – לא היה מודע לכך. יודע שהן נכנסו לגני הילדים. דבר נוסף שעשו לאחרונה בקריית ביאליק - קיבלו מ`בטרם` תרומה של 2,000 יחידות של משחק קופסא "ללכת על בטוח". חילקו לבתי הספר בשכבות ב-ג-ד וחלק עשו הפנינג של זהירות בדרכים. מודה ל`בטרם` על המשחק. גליה – קיבלו תקציב מהקרן לתובענות ייצוגיות ופתחו משחק טרום הליכה. הופצו 20 אלף משחקים. קיים גם כאפליקציה. עכשיו מכינים הכשרה למדריכי זה"ב. זו דוגמא של שיתופי פעולה שצמחו בפורום הזה. האפליקציה להליכה בטוחה: https://www.beterem.org/app/ מילכה – שאלה את כולם – האם סיכמתם את שנת הפעילות 2023 והאם יש לכם תכנית עבודה לשנת 2024? אור - עדיין לא, בתחילת פברואר סוגרים שנה. בשנה הבאה מתכוונים להמשיך באותה תכנית עבודה. כשאין תקציב מדינה ואין תקציב של הרשות המקומית, אי אפשר להכין תוכנית עבודה. שואל את שולי אם ידוע משהו על תקציב אפשריבריא. שולי – גם הם תלויים בתקציב המדינה. ידווחו לכולם כשיהיו הדברים ברורים. נכנסה רכזת חדשה לאפשריבריא במקום לירי – מיה שגיא. שורוק - התקופה הייתה מורכבת. רק אתמול היתה ישיבה בעירייה בנושא תוכנית מקושרת תקציב לשנת 2024. לאחר הבחירות יגישו את תכנית העבודה המושלמת. כמעט סגרו את כל התקציב של 2023, ניצלו אותו עד תום. כל בתי הספר של הרשות הם מקדמי בריאות. יש 4 בתי ספר פרטיים שגם הצטרפו לבתי ספר מקדמי בריאות. השנה עובדים בצורה ממוקדת לצמצום אחוזי השמנה בבתי ספר. התחילו בסוף שנת הלימודים שעברה פיילוט עם משרד הבריאות ומכללת יזרעאל, עשו סקר בשני בתי ספר, בכתות ה-ו לפני תכנית ההתערבות, קיימו התערבות בכל התחומים של אורח חיים בריא – תזונה, פעילות גופנית, מנהיגות וחוסן, יעשה סקר בסוף השנה ויוחלט במה להתמקד ולהרחיב לבתי ספר נוספים. כמנהלת חדשה, עברה השתלמות של עתודה ניהולית דרך שותפויות רוטשילד, עם עוד מנהלי מחלקות בעירייה. במסגרת זו נדרשו לבצע פרויקט – בחרו את תחום שיפור היצע המזון בקיוסקים בבתי הספר. הציגו (בשיתוף הגזברות ורישוי עסקים) את הנושא מול בעלי העניין, ומצפים לישיבה נוספת בנושא. ממשיכים בכל התוכניות הקיימות - התערבות של תזונאית בגני ילדים, בתי הספר מקדמי הבריאות פועלים לפי התוכניות שהגישו למשרד החינוך. מקבלים ליווי שלה. חילקו ציוד לבתי ספר מתקציב אפשריבריא. עדיין עובדת לבד. היה מכרז לתפקיד מקדמת בריאות - לא היו מועמדים מתאימים. יצא מכרז נוסף. מודה לגליה על הערכה שקיבלו אבל זה בעברית והמתנדבות לא מסתדרות עם זה. גליה – חושבת שאין צורך בקריאה – אלה כרטיסיות פשוטות. שורוק – הציעה למתנדבות להתחבר אל המורים לעברית וללמד את המשחק במסגרת שיעור זה. נושא נוסף שמעסיק את שורוק – מחסור בציוד חירום. קיבלו הודעה שצריכים להיערך למצב של הפסקות חשמל, בעיקר בהקשר של אנשים מונשמים בבתים. לשלשת קופות החולים בעיר אין גנרטורים. גם למרפאה האחודה של הכללית אין גנרטור. דפנה – אין פקודת עלטה ברמה ארצית. אם תהיה עלטה בשעת חירום, קופות החולים מצפות לקבל פתרון מהרשות – לקיים מרכזי קליטה, שם צריך להתקין גנרטור. הבעיה היא תמיכה במחוללי חמצן. העלות של הגנרטור גבוהה. אחלאם – להם נתנו גנרטור אחד כדי לשמור על כל התרופות והחיסונים וזה לא מספיק. אין פתרונות לעלטה ממושכת מעבר ל 24 שעות. דפנה - עוסקת הרבה בשעת חירום, ממונה על בריאות בחירום. יחסית צעירים ברשת ובאפשריבריא. מסכמים שנה מאוד מיוחדת מבחינת טירת הכרמל. אחד הדברים המשמעותיים שעשו השנה –חיזוק מערכות הקשרים בין השותפים. עלו מדרגה בשותפויות הן פנים ארגונית והן חוץ ארגונית - מבחינת אגפים ברשות, ארגונים, קופות חולים, עסקים, עמותות, אוניברסיטה ועוד. זה הופך להיות חלק בלתי נפרד מתוכניות העבודה של המחלקות השונות. רושמים לעצמם הישגים רבים: - כל בתי הספר הם מקדמי בריאות, כולל העל-יסודי. יש בית ספר אחד שלא זכאי להגיש למשרד החינוך, הוא בי"ס צומח עם שכבה ז` בלבד, גם הוא אימץ את התפיסה של מקדם בריאות. הרכזים עושים עבודה נהדרת בתוך המורכבות של מערכת החינוך. - פתחו קבוצות כושר עירוניות לילדים ובני נוער. הילדים מגיעים פעמיים בשבוע, הקבוצות גדלות, גם תזונאית נכנסת אליהם, בשיתוף פעולה עם קופות החולים. - התחילו מחקר עם האוניברסיטה בנושא גינות כושר- בינתיים החוקרת עזבה, המחקר נעצר. יש להם ממצאי ביניים. עובדים על שיתופים נוספים עם בית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטה. - יש תזונאית שעובדת ברמה עירונית. היום יש תכנית סדורה בתוך בתי הספר, עם קבוצות כושר, עם מעונות היום, עם מחלימות מסרטן ועוד קבוצות. לגבי תכנית עבודה ל 2024 ברור מה הכיוונים, הכל ישולב בהתערבות בנושא חוסן, והעצמה בכל הרבדים. סיהאם – השנה, למרות הקושי והמצב, שילבו את תקציב אפשריבריא עם תקציב הרשות. פעלו בשלשה ערוצים – הוספת תשתיות, העלאת מודעות והקניית מיומנויות. בנו השתלמות עם מפקחים, לעוסקים בגיל הרך, 50 משתלמות, גננות ומורות, מובילות בריאות, ביסודי. לקחו תכנים מהעולם המשתנה בעידן המאה ה 21. זה נעשה בשיתוף עם פסגה, מוכר לגמול השתלמות, חלק בזום וחלק פרונטלי. במסגרת זו קנתה קורס ממור קנדי - משחקולוגיה – איך למשחק את התכנים - להנגיש לילד תכנים דרך משחק – זה ניתן להתאמה לכל הגילאים. שרון ג`ורג`י מלמדת אותם לבנות תוכנית חדשנית מותאמת לילדים. עם דר` עמיר גפן לומדים איך להשתמש בטכנולוגיה. היום היא משוכנעת שהסברה והעלאת מודעות, ללא תשתיות מתאימות – לא עוזר. עשו מיפוי בעיר וזיהו שתי בעיות 1. מדיניות 2. תשתיות, החליטו להתמקד בזה בשנת 2024. אחלאם סייעה בפגישה עם מנהלי בתי ספר ומוכנה לעזור לנסח חזון לבתי הספר. כמו כן עומדים לשדרג את כל מה שקשור לתשתיות קידום בריאות בתוך המתנ"ס. יכינו מודל כלכלי למתנ"ס. הקימו שם מטבח קהילתי. עכשיו מתכננים חדר כושר לגיל 3-4 כי אין להם מענה. יבנו שם קיר טיפוס, נינג`ה, בריכות כדורים. למדה עם השנים שהפתרון לבעיית השמנת ילדים הוא בנית תשתית של חדר כושר מותאמים לגילאים, בתוך בתי ספר והקמת מטבחים בבתי ספר ובמתנ"ס. יש לה שפית ותזונאית. הכל נעשה עם תקציב אפשריבריא ושל הרשות (מיזם משותף של הרשות ואפשריבריא). עובדת עם חברת בלאנס, בזום, עם ההורים. בחטיבת ביניים היתה ירידה בשיעורי השמנה בארבע השנים האחרונות, מאז שהכניסו את המטבחים הלימודיים. מתכננים כנס עם המפקחת על הבריאות במחוז חיפה וידגימו בו את העשייה הזו. עבדו גם על חוסן השנה. עובדים עם קופות החולים כדי להעלות את מספר חולי הסכרת שהם מאוזנים, בעזרת התשתיות העירוניות. התרשמה שכל בעלי העניין אוהבים את המטבח ואת חדר הכושר – מנהלים, מורים, הורים, תלמידים. מאמינה שבזכות המטבחים יורידו את השימוש בקיוסקים (הטיפול בהם מורכב, פוליטי). יש לרשותה עובדות שעתיות, כל אחת אחראית על תחום ספציפי. אחלאם - העבודה עם מערכת החינוך מאוד מאתגרת. יש להם הרבה פרויקטים ולא בהכרח בתחום הבריאות. התחילו לפעול עם משרד החינוך, עם הרפרנטית המחוזית. בגלל המצב הקשה, ובגלל הנתונים של השמנת יתר של ילדים, רוב המפקחים נרתמו לנושא. הציגו להם נתונים על הקשר בין בריאות והישגים בחינוך ושכנעו אותם שחשוב להתערב. עובדים היום בצורה אחרת, הודות למעגלי השותפים. תשמח לקדם את זה לעוד מקומות, בצורה מחוזית. מילכה – מציינת כי בעבר הרחוק עיריית חיפה יזמה מפגש של כל המפקחים במערכות החינוך והרווחה. בתחילה היה ברור שעובדים ב 3 ערוצים מקבילים. המפגשים יצרו את החיבורים האלו: מקדמת בריאות של העירייה, אנשי הרווחה, מקדמים של לשכת הבריאות ושל משרד החינוך. הן היו שלישיה – מתאמת הבריאות העירונית, מקדמת הבריאות של הלשכה והרפרנטית של משרד הבריאות פעלו יחד, הובילו הכל יחד. אחלאם מעדכנת שלאחרונה קיימו פגישה משותפת בהרכב דומה לנ"ל. כשבאים יחד לעירייה יש יותר סיכוי לשכנע. שולי – רואה בעיה בכך שקידום בריאות תלוי באנשים שנמצאים, ומה קורה אם הם מתחלפים, השאלה איך ממשיכים את הידע ושיתופי הפעולה, כך שלא יהיה רק תלוי באנשים – נקודה למחשבה. התקיים דיון באשר לשמירה על רצף עשייה – האם זה רק ענין פרסונלי או עניין של מדיניות או שניהם. האנשים מתחלפים אך גם המדיניות מתחלפת לעיתים. דפנה מציעה שיש לעגן את מערך הקשרים והפעילות השגרתית. גליה - במצב הקשה, הנוכחי, הצליחו לגייס כספי חירום, להפיץ חומרים לאזורים של מפונים, הפעלות למפונים. הכשירו צוותים של מרכזי קליטה בצפון ובדרום ליוצאי אתיופיה. הכינו חומרים מתורגמים לאמהרית. עבדו עם קרן נוספת, מובאדרת, מפעילים תכנית ב 5 ישובים ערבים בצפון בכתות א-ד, הרבה משחקים וסיפורים שמייצרים את נושא הבטיחות. מקבלים מאלטשולר שחם כיסוי להכשרות – קיימו הכשרה לצוותים של מעונות היום בקריות. וכן כיסו את הוצאת הערכות של "בובי גרב". שרית - ממשיכה בשגרה ובחירום בתוכניות של אימהות בחופשת לידה. פתחו לאחרונה פארקים מתקדמים עם מסלולי הליכה, קורסי עזרה ראשונה, עשו מפגש עם השירות הפסיכולוגי בנושא חוסן נפשי, יש הרבה שיתופי פעולה עם כל מיני גורמים. יש להם 2 בתי ספר מקדמי בריאות, קיימה סיור יחד עם הרפרנטית של משרד החינוך, על מנת להתרשם מהקיים. קיימו מופע תיפוף ירוק לכל המשפחה. סימא – שואלת האם משתפים את בני הנוער בבניית תוכניות? שורוק – יש שתי תוכניות עם בני נוער. 1. עם נוער בסיכון - חדר מצב עם בני נוער, בשיתוף עם הרווחה והחינוך, בונים יחד תכנית שנתית בכל התחומים, חברתית, בריאות ונפשית. יש שני מרכזים. הצטרפה השנה לתוכנית. 2. שגרירי בריאות – נבחרו תלמידים בכל בית ספר, דרך מועצת התלמידים. יתחילו לעבוד בקרוב. אחלאם – ברמת המחוז עובדים עם נוער בסיכון בתוכנית 360. המטרה היא להכשיר מדריכים במרכזי נוער – המטרה שישלבו את נושא הבריאות בתוכניות שלהם. דפנה – עוסקים בתוכניות מנהיגות בבתי הספר. בני הנוער מחליטים על התכנים בתוכניות הקיץ. למשל, בחנוכה היתה פעילות של בני נוער עם אזרחים ותיקים. עכשיו בונים תוכנית עם תלמידות בכתה ט`. התלמידים מובילים. הפסקות פעילות זה גם ביטוי של מנהיגות. סימא – התחלנו שולחן עגול, מסכימה עם מה שדפנה אמרה, רוצים לערב את הנוער כך שיגידו מה הצרכים שלהם, לשמוע אותם, לבנות איתם . למי שיש רעיונות - נשמח שיצטרפו. התחלנו את המהלך עם מרכז השלטון המקומי, הדר אליהו שאחראית על נושא הנוער, היא חיברה אותנו לאחראית על מועצות הנוער והמד"צים, עם נציגת מועצת הנוער הארצית ועם אפרת לאופר. מנסות לצרף את כל הגופים הרלבנטיים לנושא. דפנה - כל רשות נמצאת במקום אחר, זה צריך לצמוח מהשטח. רוצים להפוך את זה למשהו קבוע, צריך להתחבר לקיים. רוצים להשתלב במשהו קיים. מילכה – אנחנו רק בראשיתו של תהליך – רוצים להקים שולחן עגול, עם אנשים שעובדים בשטח, שיעסוק בנושא. במועצות הילדים והנוער יש נציגות של תנועות הנוער. מי שמעוניין להצטרף לצוות – מוזמן. סימא מרכזת את הפורום הזה.