סיכום סדנא - תפקיד מתאם הבריאות וכלים למימוש תפקידו - 17.4.24
יום רביעי 17.4.24, מרכז הכנסים "ישראל יפה בפארק", תל אביב
השתתפו כ 40 משתתפים
מטרות הסדנה: ביסוס תפקידו ומעמדו של מתאם הבריאות ורכישת כלים למימוש תפקיד מתאם הבריאות ברשות המקומית. הדגש הוא על מיתוג עצמי – כלי שמשרת אותנו בכל תחום – אישי ומקצועי. מה אנשים חושבים ששומעים את השם שלנו. מרצה ומנחת הסדנא, לירון פורת, מגיעה מתחום הכלכלה, יותר מעשור עצמאית. עובדת עם מנהלים לשיפור ביצועים, פיתחה מתודולוגיה – zoom out – zoom in – מנהיגות עצמית. מצגת מצ"ב. ברגע שנדע להנהיג את עצמנו נהפוך כל יום להרפתקה – מוצאת את הכלים בתוכה להנהיג עצמה. כלי זה מרכב מ- 3 מרכיבים – mindset – הגישה שלנו משפיעה על המיתוג שלנו. בארגון – מה הערכים של הארגון, מה מניע את האנשים, איך אני רואה את עצמי ואת הזולת. Mastering - מה היתרון היחסי שלי. וחזון – מה המטרות ארוכות הטווח שלי. המותג – בשאיפה לטווח הארוך. למשל, איזה הורה אני רוצה להיות, איזה בן זוג. שלב 1: מה המותג הנוכחי שלך? מי האני הנתפש? - רושם ראשוני חשוב. שפת גוף משפיעה, מבט לעיניים. שרון ג`ורג`י – מחדדת – אנחנו צריכים לבנות את המותג של עצמנו ולא להשאיר את זה לדוברות של העירייה. שפת גוף – כולל לא להניח כלום על שולחן אחר אלא אם מבקשים רשות. שפת הגוף – מי שמרגיש עצמו עוצמתי מנכיח את עצמו במרחב גדול יותר. High power pose – low power pose שפת גוף – 55% משפיע (כולל לבוש) שימוש בקול וטונציה – 38% משפיע על הרושם הראשוני. 7% התוכן. כתובת המייל גם משפיעה – דוגמא - walla - כנראה מאותגר טכנולוגית, ג`ימייל יותר טוב ושם ארגון הכי טוב. ממליצה לעשות גוגל על האדם לפני הפגישה אתו – לחפש דברים משותפים. כותבים בגוגל "שם" שם פרטי ומשפחה וגם הפוך וגם באנגלית תרגיל בזוגות – הצגה עצמית, אלו דברים טובים, חוזקות ותכונות זיהיתם זה בזה. אם מגיעים בזמן – גם משפיע על הרושם הראשוני. השאלה הבאה – איך אני רוצה להיתפס. שלב 2: מה המטרות שלי. אני בונה את המותג בהתאם למטרות ארוכות הטווח. כשיש מטרות, המוח מחפש משהו שמבוסס על המטרות. אם כותבים את המטרה ולא רק חושבים עליה – יש יותר סיכוי שנממש. היכן אתם רואים עצמכם בעוד 10 שנים ולממש בהתאם להזדמנויות. בשיח ובהתכתבויות משתמשים במילים חיוביות בלבד. "בשמחה" ולא "אין בעיה". מצב בו תרצה להיות בשארית חייך. עוורון קשבי – תופעה קוגניטיבית של אי תפיסת עצמים נראים בהיעדר הפניית קשב עבורם. הפניית קשב לגירוי ויזואלי אחד עשוי לגרום לגירוי שני לא להיתפס כלל, על אף שהוא נמצא במרכז שדה הראייה. הוצג הסרטון של ילדים מוסרים כדורים וברקע מתחלף צבע המסך וכן עוברת גורילה – לא שמים לב לזה כי נתבקשנו לספור את מספר העברת הכדורים בין חברי אחת הקבוצות. המותג האישי נגזר מהחזון. איקיגאי – מונח יפני – הסיבה לקום בבוקר. מה ממלא אתכם התלהבות, תחושת מטרה ומשמעות, תוך שימוש בחוזקות שלכם – כישורים, ידע, ניסיון, זרימה – flow (אין קשר בין תחושת הזמן והזמן האמיתי – זה עושה טוב). מתחילים ממה אני אוהבת לעשות. אלמנט של מאמץ מגדיל את תחושת הזרימה. את כל זה צריך לצקת לתפקיד – צריך לזהות את זה אצלינו. איך מגיבים כששומעים מחמאה? שלב 3: מה מיוחד בנו? מה החוזקות, מה המשאבים (קשרים, כסף, וכו`) על מה מחמיאים לכם בעיקר? מה אנשים זוכרים מכם? על מה אנשים אוהבים להתייעץ אתכם. מה הדבר ששואלים אותך תמיד? מה בניסיון שלכם או ברקע שלכם חריג? לא צפוי? מה הסיפור שלנו. שלב רביעי – נתחיל בקטן. להלן 3 סיפורי הצלחה בשטח הדס לרר – מצגת מצ"ב. חשוב שיכירו אותך בתוך הארגון. חזקים בפעילות בשטח – צריכים גם לעסוק בשיווק. צריכים להיות מקצועיים, לדעת מה מצופה ממך. לא להסס לבקש עזרה. נותנים שירות לתושבים. כשנכנסה לעבודה בעירייה אמר לה מנהל המחלקה (עדי חמו) - "מה שתעשי – זה מה שיהיה". לשאלה של לירון – איך מציגה עצמה. הדס משיבה: מציגה עצמה בצורה שונה כלפי כל קהל. מול מנהלי מחלקות – סגן מנהל מחלקת בריאות. להנהגת הורים – יש לי ילדים במערכת החינוך וכו`. מציגה 3 תוכניות שצמחו מהשטח. סביבה מעודדת הנקה. פתחו קליניקת הנקה. זה התחיל בשבוע הנקה. לקחו את זה צעד קדימה. זה פועל רציף. מהפכת התזונה בצהרונים – היתה בעיה ארצית. ב 2015 לשכת הבריאות המחוזית בקשה לעשות פיילוט – עם הסמכות של לשכת הבריאות – יכלו להיכנס לבדוק מה יש בצהרונים. הגיבוי של הלשכה פתח את הדלת. אספו נתונים מהשטח, ראו שהמצב בשטח רחוק מהתקנות. מה שסייע להקדמות בנושא - פרסום של שניצל מעופש בפייסבוק – עשה רעש. הורים באו בתלונות. בינתיים כבר היתה להם תוכנית מוכנה. יש עימותים בדרך. מ 2016 – הכניסו את כל החלומות למסמך המכרז של ההזנה. מאז כל מכרז הזנה עובר דרכה. המנכ"ל הוציא הנחיה לכל המחלקות בנדון. ברצף החינוכי היום יש לווי דיאטנית בכל המסגרות. יש ארוחת בוקר משותפת בגנים. לקח להם שנתיים למתג את תוכנית התזונה – "גמבה". הקדימו את ההנחיות בתחום. רצף טיפול בחינוך המיוחד – עושים תוכניות עם הצוותים החינוכיים. המסגרת החינוכית היא הזדמנות ליצור שינויים מה היתרון האישי שלי – לא לחשוש להיות ראשונים, לסלול את הדרך לאחרים, לייעץ, לחפש פרצה בדרך – אנשים פוחדים לעשות שינוי – צריך למצוא פרצה. לשמור על קשרים טובים. העבודה – חלק מהחיים. לחשוב חיובי. האתגרים ? הנהלת עיר חדשה – מאתגר. שאלה – איך מאצילה סמכויות, למשל להנהגת הורים. ת. סומכים עליה כמקצועית. יש מפגשים, שולחת חומרים, גם לא להציף. נותנת קרדיט לכולם. ש. האם התקופה הנוכחית מעצימה את התפקיד. ת. נותנים מענה בחירום. מקדמים ביחד עם לשכת הבריאות.
מורן שומרת – מצגת מצ"ב. בתחילת דרכה בעירייה הושיבו אותה בחדר מנותק משאר המחלקות, במגדל שליד בנין העירייה. על מנת להכיר את העובדים וכדי שיכירו אותה, התחילה עם קידום בריאות העובדים – כך הכירו אותה, פתח לה דלתות. 8 סדנאות היו עד כה כ 200 עובדים עברו את הסדנאות. הבינה שלא יכולה להעתיק את מה שהיה בהרצליה. במודע עשתה הרבה דברים ולא רק בתזונה כי רצתה לגייס תזונאית עירונית, אשר נכנסה לתפקיד לפני 3 חודשים. היום קוראים לה בעירייה "מורן מהבריאות". יוצרת שתפ"ים בעירייה ומחוץ – עם אקדמיה, עם קופות חולים, עם מגמת רפואה בתיכון. הבינה שיותר מתאים לעשות דברים מוכרים שכבר יודעים מרשויות אחרות. יש לה פ"ע קבוע עם ראש העיר. יש לה תפקיד אחראית בריאות בחירום. אוריאנה נגר - מצגת מצ"ב. לפני שנכנסה לתפקיד, ניהלה אולפן עולים. הביאה משהו חדשני שלא קרה. גם הקול קורא של אפשריבריא עוזר. היום היא מנהלת מחלקת בריאות. מתגה עצמה כמקדמת בריאות עירונית. חולמת רחוק מגשימה קרוב. מציגה את הבעיות. התחילה עם בניית תשתיות - עשו שביל בריא בפארק עם צג דיגיטלי עידוד שתיית מים. מסלול נינג`ה. איך רותמים את ראש העיר? יש קבוצת וואטסאפ עם ההורים של כל הגנים. ראש העיר הקריא ספור לילדים בגן ילדים. הכניסה תוכנית `ארגון בריא`. בכל מחלקה יש שגריר בריאות. הכניסו 10 דקות ספורט לכל המחשבים של העובדים. יוני בריא בעיר – בכל אחד מארבעת הרובעים, בנושאים שונים. עוסקת בהסברה – שתיית מים, עידוד הליכה, מניעת עישון. מה מביאה לתפקיד? – את הלהט, את כל הלב – זה מגיע לאנשים, לא מאיימת, משתפת. קודם כל – תזמינו. (הזמינה את ראש העיר להשתתף בפעילויות). כשרואים שקורה משהו – רוצים לסייע. המנכ"ל ביקש שתקום כתת כוננות רפואית – הקימה בעזרת 60 רופאים מהעיר. התפיסה היא – החסרים לא חוסמים אלא מאתגרים. לירון ממשיכה: שלב 5 – בניית רשימה של אנשים שאליהם רוצים להגיע. שלב 6 – רישות ויצירת שיתופי פעולה. צריך להכיר מה הסיפור שיש בראש של השותף, צריך לזהות את הבעיה ולהציע. יש שלשה טיפוסים: Givers - נותנים בשת"פ, Matchers – נותנים תמורת קבלה, Takers – נותנים בשת"פ. מתברר שבקרב ה givers יש הכי פחות מצליחים וגם הכי יותר מצליחי.
טיפים למשא ומתן הקשבה – תחילה הקשבה לעצמנו. לשאול שאלות – כדי להבין מה הצרכים שלו, מה החששות. לבקש במקום להתלונן. להשתמש במילים שהצד השני אמר. להזכיר את השם שלו. ראפור – תגובת גוף דומה לזה שמולנו. בכל שיחה שבה רוצים לרתום מישהו לפעולה יש הקשבה אפס – מקשיבים לצד השני עד שיסיים את מה שרצה להגיד. אז תהיה שתיקה, ואז נקבל בד"כ עוד מידע. רמת הקשבה אחת – שיקוף טהור – לחזור על דברים שאמרו, בצורת שאלה תמימה. בשיקוף הזה חוזרים מילה במילה על מה שאמר. הרמה השלישית – ענין והבהרה. מבקשת הבהרה במידת הצורך. === לאחר המפגש לירון שלחה קישורים לחומרים.