מפגש זה הנו מפגש מיוחד שבא לתת מענה לצרכים שעלו מהשטח. הנושא הזה עלה באחד המפגשים האזוריים שקיימנו לאחרונה. ערוץ נוסף שבו עולים צרכים הוא השיחות שנעשות בוואטסאפ. סימא קלטה את הצרכים שעלו הן מהפגישה האזורית והן מהוואטסאפ והודיעה על תכנון פגישה בנושא. כל הכבוד לסימא על התגובתיות המהירה.
סימא פתחה עם ענייני דיומא – היום הוא י"ז בתמוז – הצום הראשון שמתחיל את ימי בין המצרים שבסופו 9 באב, חורבן בית המקדש. בית המקדש השני נחרב בשל שנאת חינם. הגאולה תבוא עם אהבת חינם. משווה את השותפות בידע והניסיון של המתאמים לאהבת חינם.
הדוגמאות שיובאו כאן עוסקות הן בנוער והן באוכלוסייה בוגרת. טוביה עזורי, רמת גן – שגרירי בריאות בבית ספר אוהל שם (תיכון, 800 תלמידים) – מצגת מצ"ב. את התוכנית כתבה יעל חן רביע – הוצגה לעירייה, למחלקת מעורבות חברתית באגף החינוך ולבית הספר. זו תוכנית שנתית להכשרת שגרירי בריאות מכתה י` במסגרת שעות מעורבות חברתית. בנו את התוכנית במשותף עם המנהלת והמורה האחראית. למדו 60 שעות, ע"ח שעות המחויבות האישית, הגישו עבודות, קיבלו ציון. בהמשך הם יוכלו לעסוק בקידום בריאות בבית הספר או בקהילה – בתי ספר יסודיים, מועדוני קשישים, יום המעשים הטובים. הוקצתה מורה כאשת קשר בין ביה"ס והעירייה. בתחילת נובמבר התחילו לראיין את המועמדים וסיננו. בתחילת דצמבר התחילו את הקורס. התלמידים קיבלו תכנים וכלים לבניית תוכניות לקהילה. כשיעלו לכתה יא` הם יישמו את התוכנית במסגרת מחויבות אישית (45 שעות). זה היה פיילוט. רוב התלמידים שהגיעו – ממגמה ביולוגית ומגמת ספורט. חשוב שיהיה מורה אחראי. המתכונת דומה לזו שנעשית במד"א ובכבאות. היום פונים אליו בתי ספר תיכוניים נוספות ומבקשים ליישם את התוכנית גם אצלם. טוביה לא בטוח שיוכל להשקיע בבתי ספר נוספים באותה מידה שהשקיעו בפיילוט. זו תוכנית יקרה. ההשקעה הגדולה היתה התשלום ליעל חן רביע שפיתחה את התוכנית ונכחה בכמחצית מהמפגשים ובהרבה שעות עבודה של ראיונות. לדבריו, יעל תשמח להעביר את התוכנית. מבקשים תוכנית כתובה – עם מטרות ויעדים ודרכי פעולה. שרון הציעה לשלוח לכולם תוכנית שנעשתה בעבר בכפר סבא – "ממש בריא". עליזה – מניסיון שלה, אם מצליחים בפיילוט במקום אחד, כולם ירצו ליישם וגם להשקיע. מיכל דריהם – מתכוונת לבצע תוכנית דומה על בסיס כוחות קיימים אצלה, ומתנדבים.
מיכאל אוחיון – קורס מנהיגות בריאות – שב"ק = שגרירי בריאות קהילתיים - בבאר שבע, בשיתוף עם אתי אוחיון מלשכת הבריאות – מצגת מצ"ב. התמונה בפתיח – מפגש שהתקיים אתמול עם בוגרי הקורס. מציג את הרציונל ואת הנושאים שבהם עסק הקורס. אחד הדברים החשובים – שיתופי פעולה. למדו מניסיון של קורס קודם, בהם השתתפו אנשים שלא היו מעוניינים לעשות דבר מעבר ללמידה בקורס. הפעם קיימו ראיונות למשתתפים הפוטנציאלים, לא קיבלו כל אחד. בחירת המקומות להתערבות לאחר הקורס נעשה על ידי משתתפי הקורס. למד כי מקבל ההתערבות צריך לרצות בזה. יעדו תקציבים מאפשריבריא ומקורות נוספים לפרויקטים של המשתלמים. מאז תום הקורס מקיימים מפגשים תקופתיים עם המשתלמים / שגרירי הבריאות, נותנים להם לווי מקצועי. הם נבחרת עירונית. עבדו אתמול על "חכם בשמש" – מכינים קליפ עבור כלל תושבי העיר. נציגות של שגרירי הבריאות, שהם בחרו, משתתפים בוועדת הבריאות העירונית. מנהיגות נוער – מועצת הנוער שותפה ומובילה את נושא העישון בעיר. עובדים עם רכז המעורבות החברתית בעיר – מכינים קורס הכשרה לתלמידים. רוצים ליצור שינוי תודעתי ומעשי. אתי אוחיון – בנתה יחד עם מיכאל את הקורס הנ"ל – קישור למצגת איך הכל התחיל? – אגף הרווחה בעיריית באר שבע הקים את ביה"ס למנהיגים – אחד הנושאים – בריאות. היתה להם ועדת היגוי, גייסו את כל השותפים. פרסמו את הקורס באמצעות פלייר. נרשמו 30 ולאחר הראיונות – קיבלו 24. קיימו 12 מפגשים אחת לשבוע בין השעות 9:00 עד 13:00. חלק מהקורס כלל סיורים – בסורוקה, יום הכרות בלשכת הבריאות, ב"פלח 5". ביום האחרון של הקורס כל קבוצה הציגה את הפרויקט, חילקו תעודות. קבוצה אחת – הדרכת תזונה נכונה בבית ספר מולדת לכתות ד-ו. נתנו הרצאות. ימשיכו בשנה הבאה. פרויקט על מחלות גנטיות בחברה הבדואית – הרצאות לתלמידי יא`-יב`. פרויקט ליווי קשישים בודדים ועוד. שימור הקבוצה הוא נושא חשוב.
מיכל – שואלת באיזה שלב שאלו על איזה נושאים רוצים ללמוד. מה היה התקציב ועל מה הוצא. מיכאל – הציגו את הנושאים בראיונות. ואמרו להם שבמהלך הקורס הם יצטרכו לבחור נושא להתערבות. התקצוב – עבור הפרויקטים הקצו 2-3 אלפי ₪. לא כולם ניצלו את התקציב. אתי – הכינו סילבוס אבל במהלך הקורס בצעו גם שינויים שענו לבקשות המשתתפים.
אוריאנה – יש להם שגרירי בריאות בבתי ספר זו השנה השלישית. הדיאטנית מכשירה תלמידים בכתות ה-ו ותוך כדי השנה הם מעבירים לקטנים (א-ד), בכתות – תחרות ארוחת הבוקר הבריאה, מדגימים כמה סוכר יש במשקאות ממותקים ועוד. הקימו צוות שגרירי בריאות מבין עובדי העירייה – קיימו קורס – כל אחד קיבל ידע וכלים לשיפור הבריאות האישית וכן כלים להפצת הידע. מצגת מצ"ב – יש בה תכני הקורס. קיבלו שעורי בית והציגו בשיעור הבא. בקורס היו 8 מפגשים של יום שלם, באמצע היום היתה חצי שעה של כושר גופני. לאחר כל יום לימודים היו יכולים לשאול שאלות בקבוצת הוואטסאפ. לאחר הקורס, ביקרה במחלקות העירייה על מנת לעקוב אחר הפעילויות שלהם, כ"א במחלקתה. לדוגמא, סדנת ארוחה בריאה של כל המחלקה. באגף לאיכות הסביבה מכינים ביחד ארוחת בוקר, יושבים יחד. פעמיים בשבוע מקיימים 7 דקות התעמלות, עד היום. לאחרונה סיימו קורס הכשרה לגמלאים תושבי העיר. חשבו מראש היכן יוכלו להתנדב בתום הקורס. פרסמו, ראיינו אנשים. הגיעו 36 כמעט כולם סיימו את הקורס. רובם בעלי מקצוע עם הרבה ידע. נתנו גם הכשרה בפרזנטציה, איך מביאים אנשים ואיך מגיעים אליהם. בסוף הקורס כל אחד בחר באיזה תחום להתמקד. בתחילת ספטמבר יתחילו את ההתנדבות. מתכוונים לקיים מפגש שבועי כדי לשתף בהתנסויות. גויסו מסגרות של אנשים עם מוגבלויות לצורך ביצוע ההתנדבות. אחרי חצי שנה הם מתכוונים לבדוק את השגת היעדים. ראש העיר מלווה את העשייה בשטח.
שרון העלתה את השאלה, איך ניתן לשמר את הידע שרוכשים מספקים חיצוניים על מנת שניתן יהיה לפעול במשאבים הקיימים. צריכים שיהיו לנו כלים כדי להפיק בעצמנו. אוריאנה משיבה כי היום היא כבר יודעת להפעיל בעצמה את הפעילויות וההכשרות. מילכה – בכל רשות מקומית יש נכסים מקומיים, אנשי מקצוע. המתאמים צריכים לזהות אותם ולגייסם. מיכל דריהם – כתבה בקבוצה ושאלה למי יש ניסיון כזה של מחויבות אישית. זאת בעקבות שיחה שהיתה עם אמא, תושבת, שפנתה וביקשה שלבת שלה יתאפשר להתנדב בתחום הבריאות. האמא עכשיו מרצה בכתה של הבת שלה (פסיכולוגית) משם התגלגל הרעיון. עכשיו מקיימת קורס למבוגרים בעזרת האגודה לבריאות הציבור – זה מאד יקר. מתכננת עכשיו לעשות את זה ללא תקציב. שאלה לאוריאנה – איך הגיעה למועמדים לקורס. תשובה – פעלו ביחד עם מועדון הגמלאים בעיר, אך הפיצו את המידע בכל העיר. מיכאל – מציע לקיים יום עיון גדול בנושא הזה. זה אחד הדברים המרכזיים שעלינו לבצע – שגרירי בריאות בקהילה.
מיכל אלימלך – תוכנית "ממש בריא" – נעשתה ב 2017, ללא תקציב. פיילוט – במסגרת מחויבות חברתית. גייסו 20 בני נוער, עברו 4 מפגשי הכשרה + סטודנטים לסיעוד מאסף הרופא (שמיר). מצגת מצ"ב. מרצים נתנו שיעורים בהתנדבות, הסטודנטים לסיעוד גם נתנו שיעור וגם ליוו וסייעו לנערים. הפעילות נעשתה בצהרונים של כתות א-ב. כל תלמיד שעבר הכשרה קיבל חוברת שהכילה פעילויות לכל שבוע ופעילות לקראת חגים. החוברת מבוססת על חוברת שהוכנה בכפר סבא – עשו לה התאמות. לנוכח הפיילוט למדו שאפשר להרחיב את ההכשרה. הקשר עם אסף הרופא היה מוצלח. שיבוץ לצהרונים – מחייב יותר הכנה ותאום ציפיות. לדעתה, מפתח להצלחה – איתור נוער מתאים למשימה, מחויבות, יכולת לעבוד עם ילדים קטנים. לא היה סיוע ממי שאחראי על המחויבות החברתית בעיר – זה נחוץ. הליווי אחרי ההכשרה – קריטי. לדעתה, צריך כסף כדי שהתוכנית תצליח – מישהו שמרכז מתוך ביה"ס. מתכוונת לעשות זאת בשנה הבאה. אילנה איטח – שיתפה במידע שהביטוח הלאומי הוציא קול קורא לפרויקט – תזונה בגני ילדים. מציעה לחבור למערכת החינוך כדי להגיש לקול הקורא הזה. הבטיחה לשלוח לכולם (בינתיים עבר הדדליין).
לסיכום - תובנות: – מתוך הניסיון של טוביה – אם רוצים לפעול עם אוכלוסיית יעד מסוימת צריך להתחיל לעבוד עם מי שמאד רוצה. לאחר שמראים הצלחה זה מתגלגל מעצמו. – אם עובדים עם מתנדבים – צריך להתחיל עם הכשרה ולשלב תהליך ליווי, שימור והתחדשות – רצוי לעבוד עם אקדמיה. הסטודנטים הם כוח עבודה טוב. – צריך לבנות על הנכסים המקומיים, גם יוצרים רוח קהילה וגם חוסכים משאבים – למידת עמיתים – נותנת השראה. – נחוץ כלי שחשוב שיהיה לכולם – איך מיצרים מאפס משהו מהנכסים המקומיים – מתווה שעוזר לכולם. תשתיות. – יוקם צוות עבודה שיכין את המסמך הזה. – חשוב לבנות שותפויות עם משרד הבריאות, הלשכות, קופות החולים.