השתתפו: שירה זימנר (כפר סבא), ורד שני (מ.א. דרום השרון), יעל שקד (מ.א עמק חפר), שוש גן נוי (שירותי בריאות כללית), אורלי לביד ברזל (ארגון בטרם), סימא וצלר תחיה קרבטרי, ד"ר מילכה דונחין (רשת ערים בריאות)
מה קורה ברשויות ורד – בשבועיים היו להם 11 הלוויות. תמכו במשפחות נעדרים מהמסיבה. כל משפחה הקימה חמ"ל. נאלצו להודיע למשפחות שאיבדו את יקיריהם במלחמה על האובדן, כי הצבא לא עשה זאת בהתחלה. יש חטופים מבני הישובים ופצועים, ביקרו את הפצועים בבתי חולים, ממשיכים ללוות את המשפחות, יחד עם פסיכולוג אשר הרשות בחלקו מממנת. מקיימים אירועים למשפחות החטופים, עונים לצרכים שלהם. הם מדברים גם על הנצחה של הנופלים. במקביל, אגף הספורט עשה הפוגה לתושבים בישובים, הרצאות בזום על תזונה במצבי חירום. בצור יצחק, ישוב קהילתי, עירוני, יש 3 בניינים ריקים. הקבלן נתן אותם למפונים מהדרום. שירותי הרווחה פתחו מעון לילדים, חלק מהילדים הצטרפו לבתי הספר של המועצה. יש גם תחלופה של אוכלוסיית מפונים, ויש גם מפונים אצל משפחות בבתים פרטיים. הקהילה מאוד עזרה למפונים. יש גם גיוסים של בני המקום, הקהילות מאוד תומכות, שולחים ערכות לסוף שבוע, יש קבוצות תמיכה לאימהות לחיילים מגויסים.
שירה – עוסקים באותם דברים כמו כולם. מטפלים במשפחות חטופים, נעים בין שברון לב לתקווה. יש מפונים. עוסקות בחוסן וגם אחראיות על בריאות בחירום. הפיקו חומרי הסברה - 6 סרטוני הסברה בנושא כלי חוסן, כדי לחזק את התושבים, את הגורמים המקצועיים. יש מתנדבים שעושים סדנאות של חוסן בקהילה גם חוסן לעובדים של העירייה – כתיבה אינטואיטיבית, סדנת יצירה, מדיטציה ודמיון מודרך, CBT, מיינדפולנס, לעובדים, לגמלאים, לבלניות. יש צורך שעולה מהשטח, להיות ביחד, ולחלוק את התחושות הקשות. ציידו את הגנים, נתנו ערכות למפונים. עשו 3 התרמות דם בשיתוף מד"א. כבר ב 7.10 קיימו התרמת דם, כדי לתת מענה לצרכים. כבר חושבות על היום שאחרי על מערך טיפולי ומערך תמיכה.
יעל - אצלם זה דומה למה ששירה וורד תיארו. יש להם מעל 600 משפחות מתארחות, רובם בקיבוצים וכפרי נוער וגם במשפחות. הם לא הגיעו כקהילה אלא כאנשים זרים. בין המפונים מקריית שמונה יש משפחות עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים. זקוקים לטיפולים מרכבים באמצעות קופות החולים. עוסקים בדאגה למסגרות חינוך בשבילם. יש הבדל גדול בין עירוניים לקיבוצים. מפוני קיבוצים הגיעו כקהילה. בין המפונים העירוניים יש ריבים וסכסוכים, המון בעיות גם במלונות (בנתניה) יש ריבים ויש צורך להפעיל תהליכי גישור. היה צורך להשקיע בבניית קהילה. עלה גם צורך בציוד רפואי. אין הנחיות ברורות, מפיקוד העורף, משרד הבריאות או מד"א, מה הציוד המומלץ לפי מספר תושבים או אנשי מקצוע. בין 41 הישובים במועצה יש שוני. שלשה ישובים גובלים בטול כרם. שם תחושת הביטחון ירודה. התקיימה הכשרה של צוותי כוננות בישובים, של משרד הבריאות ומד"א – לא היה מוצלח. הייתה בקשה להכשיר אנשי רפואה בנושאי עזרה ראשונה, ופיגוע רב נפגעים, עכשיו מקיימים הכשרה זו. קיימו הכשרה של רכזי נוער, בכל הישובים, לעבודה עם קלפים טיפוליים. מקיימים מעגלי נוער. עשו סדנא של כלבנות לאחים של ילדים עם צרכים מיוחדים, התרמות דם. עם הוותיקים עשו הרבה סדנאות בזום במגוון רחב של תחומים, עכשיו מקיימים פרונטלית – פעילות גופנית, חוסן, מיינדפולנס. הרבה פעילויות התבטלו: יום הליכה, חודש האזרח הוותיק, חודש מודעות לסרטן השד. עוסקת גם בתחום ההתנדבות.
שוש – הכללית בפריסה ארצית, נותנים שירותים לכל המפונים, מציעים סדנאות. הכינו 6 סרטונים על אורח חיים בריא, שינה, מיינדפולנס, פעילות גופנית תזונה נכונה לילדים, עישון. כל הצוותים בבתי החולים פועלים למתן שירותים.
אורלי - מצאו עצמם מול ביטולים של אירועים והכשרות שהיו מתוכננים, ושאלו את עצמם, בארגון בטרם, מה תפקידם בימים אלה. החלו לעסוק בעזרה לפעילות הפגתית לילדים בגיל הרך, לכתות נמוכות בבתי ספר יסודיים. מספקים משחקים - פאזלים, משחקי קופסא, חוברות צביעה, וגם הגעה למפונים והעברת פעילות. היתה בשני מלונות בהרצליה, בהם משפחות מפונות. יש הבדלים בין הקבוצות השונות, אלו שבאו על דעת עצמם ואלו שהמדינה שלחה אותם. נוכחה כמה זה קשה, הקשב של הילדים מוגבל, החומרים שהביאה סייעו דווקא לאימהות. מסכמת כי חיי המפונים אינם חיים נורמליים, זה סיר לחץ מורכב. הם צריכים הכל, החל מכביסה ועד ליווי נפשי. מציעה לכולם חומרים או הפעלה של ילדים, כל זה נעשה בזכות תרומות שמצליחים לגייס ועל כן כל זה ללא עלות.
מה הלאה? סימא – מציגה את עצמה ושואלת, האם בעקבות המצב יש נושא מסוים שחשוב לקיים עליו יום למידה? מילכה – מוסיפה כי אחד הנושאים עליו חשבנו – חירום ושגרה.
שירה - הולכים לנהל שגרת לחימה שלא יודעים כמה זמן תמשך, החליטו לעשות `יום התקווה העירוני`, יחד עם כל השותפים בארגון – יום זה כלל מגוון של פעילויות שבהן המסר העיקרי - יהיה טוב. ההיענות היתה מרגשת ומחזקת. הבינו שנגענו בדבר הנכון. חיזוק התקווה של התושבים מחזקת את החוסן. מילכה – יש לנו כבר דוגמא אחת להצגה ביום הלמידה.
במה הרשת יכולה לעזור ?
יעל – יש לה שיתוף פעולה עם הכללית אך לא מצליחה עם הקופות האחרות. יש לי בעיה בהגדרת התפקיד. במועצה רואים בה אחראית לכל דבר שקשור בבריאות. למשל, מפנים אליה חולה שממתינה להשתלת כליה על מנת שתסייע לה. צריך להסביר להם את מהות התפקיד. הביאה לדוגמא את נושא החיסונים ואת נושא בדיקת השיניים במערכת החינוך – אלה בהחלט חלק מתפקידי המתאם. מילכה תנסה להסביר לוועדת ההיגוי מה תפקיד המתאם.
סימא – מדגישה כי אנחנו עומדים לרשות המתאמים בכל נושא בכל זמן. בנוסף, חשבנו שנכון לשתף את בני הנוער בעשייה בתחום הבריאות שיהיו לנו שותפים לוועדות ההיגוי, לתכנון ולעשיה.
שירה - בכפר סבא בני הנוער השתתפו בפעילות בתחום העישון.